20 Mai 18

Se vorbeste in Sf. Scriptura despre aceste trei persoane sau ipostase ale singurului Dumnezeu?

  • 19 Martie 15
  • Stiri de interes
  • 0
Se vorbeste in Sf. Scriptura despre aceste trei persoane sau ipostase ale singurului Dumnezeu?

    In Sf. Scriptura se vorbeste in multe locuri despre cele trei persoane sau ipostasuri ale Dumnezeirii. Pomenim numai cateva : In Vechiul Testament, Dumnezeu-Tatal se adreseaza celorlalte persoane ale Sf. Treimi: "Sa facem om dupa chipul nostru si dupa asemanare" (Facere I, 26). In vedenia lui Isaia, ingerii "strigau unut catre altul si ziceau: Sfant, Sfant, Sfant, Domnul Savaot, plin este tot pamantul de marirea Lui (Isaia VI, 3). In Noul Testament, cu prilejul Botezului Domnului nostru Iisus Hristos, s-au aratat toate cele trei persoane ale Sf. Treimi: Tatal, aratand lumii pe Fiul si Binecuvantandu-L, Fiul primind botezul de la Ioan, iar Sf. Duh coborand asupra Fiului, in chip de porumbel (Matei III, 16-17 Luca III, 21-22; Ioan I, 32; XVII, 25-26). Trimitind pe Sf. Apostoli la propovaduire, Mantuitorul le spune: "Drept aceea, mergand invatati toate neamurile, botezandu-le in numele Tatalui si al Fiului si al Sf Duh" (Matei XXVIII, 19).

Cele trei persoane sau trei ipostasuri, pot fi intelese ca trei Dumnezei?

    Cele trei persoane dumnezeesti nu se inteleg ca persoanele omenesti, ci in felul in care ne arata Mantuitorul in Evanghelia dupa Ioan, cand zice: "Eu si Tatal una suntem" (Ioan X, 30). Legatura Tatalui cu Fiul si a Fiului cu Mangaietorul (Sf. Duh) uneste pe cei trei unul cu altul. Acesti trei sunt una, nu unul dupa cuvantul: "Eu si Tatal una suntem" una dupa unitatea fiintei, nu dupa unitatea numarului. Cele trei ipostase, zice SF. GRIGORIE TEOLOGUL, sunt o singura Dumnezeire si "O singura Fire in trei proprietati, intelegatoare, desavarsite, existand prin ele insele; deosebite in numar, dar nu deosebite in Dumnezeire". Acelasi Sfant Parinte explica felul unirii ipostaselor astfel : "Se deosebesc fara sa se imparta, ca sa zic asa, si se unesc deosebit. Unul in trei este Dumnezeirea si trei fac una". Nu sunt, deci, trei Dumnezei.

Care e legatura ipostaselor intre ele?

    Desi mare taina, lucrul acesta a fost lamurit pe larg de Sf. Parinti. Sf. CHIRIL al Alexandriei ne spune ca Firea dumnezeiasca, simpla si necompusa, e largita de insusirile ipostasurilor si de deosebirile de persoana si de nume. In fiecare persoana se intelege intreaga Fire impreuna cu insusirea ei, adica cu ipostasul. Ramane fiecare ceea ce este, avand in sine si pe celelalte, prin unirea fireasca cu ele. Tatal este in Fiul si in Sf. Duh. De asemenea si Fiul si Sf. Duh. se afla in Tatal si in ceilalti doi.

    Existenta mai multor Persoane in Dumnezeu Cel Unul a fost indicata in Vechiul Testament: “Si a zis Dumnezeu: Sa facem pe om dupa chipul si asemanarea Noastra….Si a facut Dumnezeu pe om dupa chipul Sau” (Fac 1,26). Textul indica atat diversitatea cat si unitatea in Dumnezeu.

    O indicatie mai directa a Sfintei Treimi o avem in teofania de la stejarul Mamvri ( Fac18, 1-3), unde Avraam vede trei barbati si li se adreseaza ca si cand ar fi fost unul singur.
 
    Adevarul despre Sfanta Treime este descoperit prin Fiul lui Dumnezeu intrupat. Hristos vorbeste despre relatiile Sale atat cu Tatal cat si cu Duhul Sfant: “Credeti Mie ca Eu sunt in Tatal si Tatal in Mine”(Ioan 14,11) si “Iar cand va veni Mangaietorul pe Care Eu Il voi trimite voua de la Tatal, Duhul Adevarului, Care de la Tatal purcede, Acela va marturisi despre Mine”(Ioan 15,26).
 
Cel mai vechi simbol de credinta crestina despre Sfanta Treime este Simbolul Apostolic.
 
    Formularea definitiva despre Sfanta Treime , pe baza Sfintei Scripturi si a Sfintei Traditii, a avut loc la Sinoadele I si II ecumenice.
 
    Invatand ca Dumnezeu este intreit in Persoane, Biserica invata prin acesta ca in Dumnezeu exista anumite distinctii. Cele trei Persoane divine se disting prin modul de a poseda fiinta divina. Cele trei Persoane se deosebesc prin insusirile personale: Tatalui ii este specifica nenasterea si nepurcederea, Fiului nasterea si Sfantul Duh purcederea.
 
    Avand identitate de fiinta, Persoanele Sfintei Treimi nu pot fi concepute altfel decat ca locuind una in alta. Acest mod de existenta se numeste perihoreza - intrepatrundere.
 
    Teologia romano catolica plecand de la acentul pus pe natura si nu pe persoana, a ajuns sa marturisesca ca Sfantul Duh purcede si de la Fiul, invatatura cunoscuta sub denumirea de Filioque, considerata de biserica ortodoxa ca fiind o abatere de la revelatia divina.

Sursa: crestinortodox.ro

   
 
 
 
Lasa un comentariu
avatar
Articolul lunii
Retele Sociale
  • Facebook
  • Google+
  • Twitter
  • Comentarii
  • Apreciate
  • Vizualizari
Citate Ortodoxe
Colaboratori: www.ioanistrati.ro

Total online: 1
Vizitatori: 1
Utilizatori: 0