23 Noiembrie 17

Mircea Eliade si desfranatii hippy

  • 27 Octombrie 17
  • Cultura Generala
  • 0
    Miscarea hippy (flower-power) din anii '60 a fost propovaduitoarea libertatii sexuale ("viata in comun"). Ei afirmau ca manifestarile lor sexuale exprima viata traita intr-o deplina libertate, departe de tiparele conservatoare, totul mergand pana la refuzul unei minime moralitati.
Fanii hippy din Romania aduc deseori in apararea lor cuvintele lui Mircea Eliade (aflat la Chicago, unde era profesor titular la Catedra de Istoria Religiilor), care, la inceputul anului 1968, fascinat de fenomenul hippy, atunci in mare voga, isi gaseste timp pentru a discuta cu cateva zeci de tineri studenti adepti ai acestei miscarii. Concluziile discutiilor cu acestia le noteaza in Jurnal, vol. I, in 26 ianuarie si 3 martie 1968: "Fac dragoste libera, dar nici o promiscuitate; nimic orgiastic, dimpotriva, spun ei, nudismul fetelor si femeilor ajuta camaraderia"[43]. 
    O pledoarie pro-hippy gasim si in lucrarea sa Incercarea labirintului (carte-interviu), 1990. Aici autorul e mult mai vehement afirmand: "Eu protestez impotriva acelora care considera ca tendinta spre sexualitate si orgie a tinerilor hippy face parte din miscarea de eliberare sexuala ce are loc in intreaga lume. In cazul lor, e vorba mai ales de ceea ce s-ar putea numi nuditatea paradisiaca si unirea sexuala inteleasa ca ritual. Ei au descoperit sensul profund, religios al vietii. In urma acestei experiente, s-au descatusat de toate superstitiile religioase, filosofice si sociologice. Sunt liberi. Au regasit dimensiunea sacralitatii cosmice, experienta de mult tagaduita, de pe vremea Vechiului Testament"[44].
    Ne vedem obligati a reaminti ca din punctul de vedere al invataturii lui Hristos, desfraul este incalcarea Poruncii a VII-a din Decalog : Sa nu fii desfranat (Iesirea 20, 14). 

Cum sa vedem in desfrau "nici o promiscuitate"?

Adica nimic necuviincios, nimic imoral!

    Despre acest mare pacat al desfraului, Sfantul Apostol Pavel spune: Fugiti de desfranare ! Orice pacat pe care-l va savarsi omul este in afara de trup. Cine se deda insa desfranarii pacatuieste in insusi trupul sau. Sau nu stiti ca trupul vostru este templul al Duhului Sfant care este in voi, pe care-l aveti de la Dumnezeu, si ca voi nu sunteti ai vostri ? (I Corinteni 6, 18-19).
    Mai precizam aici ca Mircea Eliade admira chiar si pe heroinomanul, bisexualul si satanistul Aleister Crowley[45]. La Eliade admiratia se nastea atunci cand intalnea persoane care traiau, redescopereau asa zise aspecte arhaice ale sacralitatii. Admiratiile lui Eliade nu tin de moralitate, deci nu sunt normative pentru viata crestina. Putem spune ca avea un alt sistem axiologic, propriu nu crestinului, ci istoricului religiilor. Asa ca poate nu gresim daca dam dreptate unui coleg de-al sau de generatie care-l numeste "un fost credincios, un spirit religios fara religie"[46]. 
 

[43] Mircea Eliade, Jurnal I, Editura Humanitas, 1993, p. 582.
[44] Idem, Incercarea labirintului, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1990, pp. 101-102.
[45] Vezi Mircea Eliade, Jurnal I, Editura Humanitas, 1993, pp. 237-238.
[46] Emil Cioran, Exercitii de admiratie, Editura Humanitas, 1993, p. 125.

Extras din: Hristos si tinerii / Laurentiu Dumitru
Apare cu binecuvantarea Prea Sfintitului CALINIC, Episcop al Argesului si Muscelului 
Lasa un comentariu
avatar
Articolul lunii
Retele Sociale
  • Facebook
  • Google+
  • Twitter
  • Comentarii
  • Apreciate
  • Vizualizari
Citate Ortodoxe

Total online: 1
Vizitatori: 1
Utilizatori: 0